Uusi verkkopalvelu tekee kansalais- ja yhdistystoiminnan näkyväksi

17.4.2019

Pirkanmaalla kehitetään uutta yhdistys- ja kansalaistoimijoille tarkoitettua verkkopalvelua, joka tekee näkyväksi kaikkien pirkanmaalaisten yhdistysten ja muiden ei-kaupallisten yhteisöjen toimintaa. Palvelun keskiössä on ihmisten hyvinvoinnin tukeminen ja aktivointi mukaan yhdistys- ja kansalaistoimintaan.

Verkkopalvelu helpottaa kansalaistoiminnan parissa toimivien yhteisöjen tapahtumien, vertaistuen ja vapaaehtoistyön löytämistä Pirkanmaalla. Toiminnan lisäksi palvelu tarjoaa tietoa avoimista työ- ja harjoittelupaikoista sekä toimitiloista.

“Tällä hetkellä Pirkanmaalta puuttuu selkeä verkkopalvelu, josta voi etsiä näin laajasti tietoa erilaisista yhdistyksistä ja vapaaehtoistoiminnasta. Palvelussa kaikki yhdistykset ovat yhdenvertaisessa asemassa ja näkyvyyttä saavat sekä kaupunginosa- että kyläyhdistykset kuin isommatkin sosiaali- ja terveysjärjestöt.” toteaa Arttelin toiminnanjohtaja Nina Lindberg

Palvelussa on laaja aineistopankki, josta löytyy tietoa yhdistystoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnasta. Lisäksi palvelu tarjoaa yhdistyksille mahdollisuuksia vaikutustiedon kokoamiseen esimerkiksi viranomaisraportointia varten. Palvelu on avoin ja maksuton kaikille yleishyödyllisille toimijoille ja sen käyttö ja sisällöntuotanto on maksutonta.

Palvelu avautuu vuoden 2020 alussa. Yhdistyksille järjestetään koulutuksia verkkopalvelun käyttöön Pirkanmaan kunnissa ja verkossa.

Palvelu työkaluna myös viranomaisille

Viranomaisille palvelun tavoitteena on tarjota selkeä kanava asiakkaiden ohjaamiseen järjestöjen palveluiden pariin sekä tietoa hyvinvointijohtamisen ja rahoittamiseen liittyvän päätöksenteon tueksi.

“Verkkopalvelu on erittäin toivottu lisä koko Pirkanmaalle ja olemme iloisia, että Veikkaus päätti lähteä tukemaan palvelua. Tällaista on suunniteltu laajalla yhteistyöllä jo pidemmän aikaa ja se on hieno työkalu yhdistys- ja kansalaistoiminnan näkyväksi tekemiseen sekä kansalaisille että viranomaisille.” Tampereen kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen suunnittelija Susanna Lundström toteaa.

Verkkopalvelu on osa järjestötoimijoiden luomaa Toimeksi.fi -verkkopalvelukokonaisuutta, joka koostuu jatkuvasti kehittyvästä valtakunnallisesta toimeksi.fi -palvelusta sekä alueellisista rinnakkaisverkkopalveluista. Pirkanmaalaisen verkkopalvelun rakentaja ja ylläpitäjä on Artteli-kumppanuusyhdistys ry.

Kehitetään yhdessä

Haluatko mukaan verkkopalvelun kehittämis- ja testiryhmään?  Tai olisiko sinulla mielessä hyvä nimiehdotus verkkopalvelulle? Keräämme verkkopalvelun nimiehdotuksia ja kehittämisryhmää 30.4. asti osoitteessa täällä.

Tule mukaan muokkaamaan yhteisen hyvinvoinnin tulevaisuutta!

Lisätietoa: Kansalaistoiminnan koordinaattori Riitta Kurki, p. 050 468 7009, riitta.kurki(at)artteli-ry.fi