Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivä 1.10.

30.8.2019

Tampereen päivänä 1.10. vietetään valtakunnallista Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivää Tampere-talon aulaklubilla ja Tampere-talon edustalla klo 15-19. Juhlistamme tapahtumassa Tampereen tekijöitä ja kokijoita; kaupunkilaisia ja heidän aktiivista työtään paremman asuinkorttelin, kaupungin, yhteiskunnan ja maailman puolesta. Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen.

Kymmenet tamperelaiset yhdistykset esittelevät tapahtumassa vapaaehtoistoimintaansa ja muuta mielekkään tekemisen mahdollisuuksia. Ohjelmassa on lisäksi mm. tanssia, musiikkia, taikuutta sekä ”Näin minä muutan maailmaa” -keskustelu.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ensimmäiselle 500 hengelle ja juhlamaljat 200 hengelle.

Aika: tiistai 1.10. klo 15-19
Paikka: Tampere-talo, Yliopistonkatu 55

Tapahtuma Facebookissa

Ohjelma:

klo 15 Avaussanat
klo 15:15-16:30 Tanssiesitys
klo 16-16:30 Lastentaikuri Paspartuu
klo 17-17:30 Hirvikoira Hirvonen
klo 17:30-18 Pelastakaa ballerinat -esitys
klo 18-19 Näin minä muutan maailmaa -keskustelu. Keskustelijoina mm. Tiina Elovaara (poliitikko), Varpu Hintsanen (psykiatrinen sairaanhoitaja, mielenvalmentaja, personal trainer), Aija Karttunen (Tampereen kaupungin aluekoordinaattori), Mikko Kyrönviita (yliopistotutkija), Maria Mattila (muusikko, taiteilija & kansalaisaktivisti), Arja Ojala (poliitikko, yhdistysaktiivi), Kirill Sultanshin (vloggaaja). Muut puhujat varmistuvat myöhemmin.

Tapahtuman juontajana toimii Sami Hintsanen.

Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivä on Miina Sillanpää –seuran aloitteesta syntynyt uusi juhlapäivä, jonka kunniaksi on liputettu neljän vuoden ajan. Seuran mukaan kansalaisvaikuttamisen juhlapäivä on oivallinen tilaisuus kaikille järjestöille tehdä omaa toimintaansa tunnetuksi ja edistää jäsenhankintaa. Seura toivoo, että kaikki yhdistykset, järjestöt ja organisaatiot sekä valtakunnallisella että paikallistasoilla juhlistaisivat 1.10. liputuspäivää liputtamalla mahdollisuuksien mukaan sekä järjestämällä omia tapahtumia ja viestimällä liputuksesta eteenpäin omissa verkostoissaan.

”Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelut ovat jatkuvia.  Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Kansalaistoimintaan liittyvä vastavuoroisuus pitää nykyisinkin yhteiskunnan eriarvoistuessa yllä ihmisten välistä luottamusta.”

- Miina Sillanpää -seura

Tilaisuuden järjestää Tampereen Järjestöedustamo, lisätietoja:

Susanna Lundström
Tampereen kaupunki, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut
susanna.lundstrom(at)tampere.fi, p. 040 355 8745

Nina Lindberg